FORMANDENS BERETNING FOR 2016

Præsenteret på Museums- og Kunstforeningen for Vejen og Omegns ordinære generalforsamling den 31. januar 2017

Det er en fornøjelse for mig, som formand, igen at kunne se tilbage på et godt og aktivt år i vores forening.

Jeg vil kort opsummere nogle af årets aktiviteter.

Jeg kan nævne foredrag om Gustav Klimt og Gerda Wegener. Forfatteraften med Ane Riel i samarbejde med Vejen Bibliotek - en meget sjov og inspirerende aften! Tre godt besøgte foredrag.

Vi har hørt irsk/skotsk folkemusik, og der fik vi en aften med Full Circle, som mødte op med delvis ny besætning og vist nok også nyt navn. En aften som helt bjergtog os, der var så heldige at være med.

Vi fik en aften med dansk folkemusik, hvor Zenobia igen begejstrede med deres store musikalitet.

Desuden fik vi også god plads til den klassiske musik med Trio Sono, samt lidt senere Lars Åbo m.fl.

Generelt har der også været meget fin opbakning til vores koncerter - det glæder os naturligvis.

Vores egne kunstudstillinger har igen i 2016 været på Vejen Bibliotek. Vi siger stor tak til biblioteket for det fine samarbejde.

Vi har vist udstillinger med bl.a. Hanne Knudsdatter og sidst med Karina Meedon, og vi håber en del af jer fik lagt vejen forbi. Udstillingsudvalget glæder sig til, at det nye bibliotek slår dørene op i 2018/19, så vi kan vise kunst i nye og smukke omgivelser.

Ja, og så fik vi arrangeret en meget vellykket og fuldt besat heldagsudflugt. Turen havde første stop i Odder, hvor vi især beundrede kunst i byrummet. Vi oplevede en aktiv kunstforening, der sammen med det lokale byråd virkelig havde lagt sig i selen for at fylde byrummet ud med god og spændende kunst. God inspiration til vores egen lille "hovedstad"!   Derefter gik turen til Ebeltoft, hvor Glasmuseet var målet. Glaskunst i det format er altid betagende, og rammerne for museet er meget smukke. Turen hjem gik forbi to smukke kirker på Mols, hvor to af vore dygtigste kunstnere har nyudsmykket kirkerne. Bjørn Nørgaard i Knebel Kirke og Arne Haugen Sørensen i Bregnet Kirke. God inspiration også til vores lokale folkekirke her i Vejen.

Vejen Kunstmuseum er jo vores base, og vi møder stor velvilje fra museet til vores arrangementer. Vi betaler lidt af på det, ved at hjælpe til, når Teresa kalder. Der er store/sjove/skægge og inspirerende udstillinger/events omkring museet, og vi ser heldigvis mange af jer komme forbi, når det rigtigt går løs. Mange af medlemmerne yder en uundværlig indsats på museet, og det er vi - som forening -stolte af.

Årets fine udstilling med Ingrid Vang Nymann er forlænget hen mod sommeren 2017, og vi valgte i bestyrelsen at bakke op om udstillingen med en donation til den smukke buste på Banegårdspladsen, og senere med økonomisk støtte til indkøb af nogle værker af Ingrid Vang Nymann. De kan nu ses på Gallerigangen.

Stor tak til museets medarbejdere og specielt til Teresa. Vi nyder at komme her.

Vi løber (heldigvis vil jeg sige) ind i en masse behagelige problemer i løbet af 2017/18. Året 2016 sluttede jo med en fornem gave til museet! Det vil jeg lade Teresa fortælle om lidt senere, når hun får ordet. Jeg vil bare sige - på foreningens vegne - vi glæder os, og vi skal nok hjælpe med at få det til at fungere godt i den lidt besværlige periode.

Vi har også et godt samarbejde om bladet K.O.T. Det er virkeligt et inspirerende blad at få i postkassen, og der er godt stof i det. Vi tror på, at det er et af de få blade, som får lov til at ligge fremme i lang tid hjemme hos medlemmerne. Næste nummer er lige på trapperne.

Programmet for 2017 glæder vi os til at præsentere for jer - og jeg vil løfte sløret lidt for det:

Vi har jo tradition for at arrangere en udenlandsrejse hvert 2. år. Rygterne er nok gået om rejsemålet - Amsterdam, og vi håber, I vil værdsætte det fine program, vi har sat sammen for turen. Det bliver en sensommertur med mange fine oplevelser -  både på turen derned, i Amsterdam og Haag og på turen hjem igen. Det har været et ganske hårdt arbejde for en flok amatører som os, og ind imellem lidt op af bakke! Nu er turen klappet og klar, og I kan læse om den i næste nummer af K.O.T. Vi ser frem til at deltage i turen sammen med jer. Foreningen har lagt sig i selen for at få rejsen til at blive så vellykket som muligt, og vi har arrangeret to foredrag her i foråret omkring de store hollandske mestre.

Vi lægger ud med tiden omkring Rembrandt og slutter med Vincent van Gogh. Det første foredrag er allerede onsdag den 8. februar - om en god uges tid.

I maj arrangerer vi en speciel info - aften om turen, hvor vores uundværlige turguide Sophus Ejler Jepsen og Jens Ole Thomsen fra Løkken Rejser vil fortælle lidt om de oplevelser, der venter os. Løkken Rejser er vores nye rejseselskab. Det vil være nyt for jer, men jeg har rejst med Løkken Rejser mange gange med stor fornøjelse.

Rejseudvalget har endnu et godt tilbud til medlemmerne. Vi har lavet en aftentur, hvor vi skal opleve Christianskirken i Fredericia, og igen er Bjørn Nørgaard mester for kirkeudsmykningen!  Vi kører derefter videre til Clay, Danmarks Keramikmuseum i Middelfart. Der er der særudstilling med Axel Salto - bedre kan det næsten ikke blive. Aftenkaffen nyder vi på Kryb-I-Ly Kro. Turen er beskrevet i næste nummer af K.O.T. og finder sted den 17. maj.

Tilmeld jer snarest hos Pernille, de små aftenture plejer hurtigt at blive udsolgte.

Ja, og så kan I glæde jer til koncerter med musik af Johnny Cash og The Beatles i løbet af foråret. Til efteråret kommer der koncert med Lars Sømod og mezzosopranen Diana Panzerei. Vi skal høre Mikkel Andersen spille spansk guitarmusik, og der bliver kormusik op mod jul.

Vi er overbeviste om, at det igen bliver et spændende år i foreningen, og vi vil i bestyrelsen arbejde for, at medlemmerne får de allerbedste oplevelser.

Vi har en god og hårdt arbejdende bestyrelse, som med stor entusiasme har fremtryllet foredragsholdere, musikere og billedkunstnere til forhåbentlig stor glæde for medlemmerne.

Stor tak skal der lyde fra mig til bestyrelsen - jeg glæder mig til det nye år og de nye oplevelser.

Tak for godt fremmøde i året der gik.

Tak igen for husly og godt samarbejde med kunstmuseet, Teresa, Sophus, Frederik og alle andre medarbejdere på museet.

Tak til JV og ugeaviserne for god spalteplads.

Anker Ulsdal